Ansys Licensing: hoe werkt licensing bij meerdere users?

Als je een Ansys product aanschaft, ontvang je een licentie zodat je de software kunt gebruiken. Als jij de enige gebruiker bent, kun je Ansys lokaal installeren. Zijn er meerdere gebruikers binnen het bedrijf? Dan is het gebruikelijk om de tools te installeren op een externe licentie server. Dit werkt via een vast adress, IP/DNS. Maar hoe werkt dat precies en hoe zorg je er in zo’n geval voor dat je geen problemen krijgt met het licentiegebruik?

License Key

Telkens als je een Ansys product bestelt, of het nou lease of TECS is, een nieuwe module of verlenging van software die je al hebt, moet je een nieuwe licentie file downloaden in het licensing portal. Deze file bevat informatie over de rechten die jij hebt voor het gebruik van bepaalde Ansys tools op een specifieke machine. Als je deze license key hebt, kun je de software en Ansys License Manager downloaden. Deze laatste gebruik je om toegang te krijgen tot de licentie.

Let erop dat je ook bij een verlenging van jouw huidige software altijd een nieuwe license key download en de nieuwste versie van de Ansys License Manager. Dit zorgt ervoor dat je toegang hebt tot de laatste versie van Ansys en dat de software naar behoren werkt. De nieuwste versie van de license manager ondersteunt overigens ook oudere versies van Ansys.

Multi-User

Heb je meerdere software gebruikers binnen jouw bedrijf? Dan maken zij waarschijnlijk gebruik van de licentie via een externe verbinding. Belangrijk is om te weten hoe Ansys communiceert met de License manager om te voorkomen dat je geen toegang krijgt tot je licentie.

Het belangrijkste is te weten dat Ansys twee kanten op communiceert. De machine van de gebruiker communiceert met de license server om toegang tot de licentie te vragen. De license server moet vervolgens wel terug kunnen communiceren om te laten weten of er een licentie beschikbaar is.

Ansys software maakt gebruik van 3 verschillende TCP poorten: 1055, 1056 (indien random) en 2325. Als de communicatie niet bi-directioneel is of deze poorten zijn gesloten, dan ontvang je een foutmelding bij het opstarten van de software. Vaak komen deze problemen voort uit de instellingen van je Firewall of VPN.

Verandering PID adres

Als een gebruiker een lokaal verzoek doet via de license server om de software te gebruiken, wordt er via de license manager (TCP poort 1055, DNS) gekeken of er een licentie beschikbaar is. Deze aanvraag maakt gebruik van jouw IP adres zodat het uniek is en de server weet wie er gebruik maakt van een licentie. Informatie over het gebruik zoals gebruikersnaam, PID en startdatum, kan worden teruggezien in de license manager.

Belangrijk te weten is dat als je netwerk connectie veranderd, je PID ook veranderd. Dit betekent dat als jij bijvoorbeeld werkt via de WiFi op kantoor, je je laptop dicht doet om naar een meeting ruimte te gaan en daar via de kabel weer een verbinding maakt, je een ander PID hebt. Als je de software niet hebt afgesloten voor het dichtdoen van je laptop, zal je software dus voor een nieuwe gebruiker aan de license manager vragen om toegang terwijl jouw ‘gebruiker’ van de WiFi verbinding ook nog is aangemeld.

Zorg er dus altijd voor dat als je van locatie verplaatst, je de Ansys tool eerst volledig sluit, voordat je jouw laptop dicht doet. Op die manier voorkom je dat je, onbewust, op dezelfde machine gebruik maakt van meerdere licenties.

Technische support

Heb jij problemen met jouw licentie? Onze technische support engineers staan klaar om je te helpen. Je kunt ze bereiken via +31 76 578 09 96 of support@infinite.nl